CIKLUS RECENZIJE IZ BUDUĆNOSTI: O nastupu klape Tvrtko Stijena sa zatvaranja 11. kiparske kolonije More 2019.

CIKLUS RECENZIJE IZ BUDUĆNOSTI:

11. listopad, Kaštel Lukšić

za Vas sluša i kuša Aurelije Čemerović Francetić

Ovaj četvrtak u Kaštelima dogodilo se malo glazbeno ukazanje koje kao da navješta bolje sutra za dalmatinsku klapsku pjesmu.   Moram priznati da nisam zagriženi štovatelj fuzije tradicionalnih i modernih glazbenih izričaja, tog takozvanog “braka iz interesa”, često pravdanog nekakvom umjetničkom znatiželjom ili čak obranom i očuvanjem svete nam tradicije. Nažalost, ta “progresivna” rješenja obično rezultiraju višeglasnim žalopojkama estradno-kafanske sitneži koja, opasana crvenom svilom, juriša po pozornicama “eminentnih” festivala. Glazbu klape Tvrtko Stijena žanrovski bi također mogli svrstati u fuziju klapske pjesme sa koječim ali to bi bila ishitrena i lakomislena kvalifikacija. U njihovom slučaju fuzija se kristalizira kao dobitna kombinacija kojom se udahnjuje nova snaga klapskoj pjesmi već naširoko izmrcvarenoj od kojekakvih klapskih “boy bandova” sa dna estradne kace. Na svom koncertu u K. Lukšiću klapa Tvrtko Stijena nastupa programatski, iz temelja propitkujući mogućnosti razvoja klapske pjesme. Za razliku od mnogih, ova klapa na takve nedoumice nudi vrlo uvjerljive i konstruktivne odgovore.

Otvarajući program sa skladbom Eritrocikl, mješavinom šoltanskih pučkih napjeva protkanih gitarama u maniri K. Richardsa i Petera Greena, te spajajući istu sa iscizeliranom Priznajem, kasni (punokrvnom posvetom zlatnom dobu splitskog festivala), uspostavio se dominirajući timbar prvog dijela koncerta. Redaju se zatim Oriona, Petak VII. sat te Kralj koje uspješno citiraju glazbenu baštinu kvarnerskih otoka, sve gastronomski začinjene elementima srednjovjekovne sakralne glazbe Krčke nadbiskupije. Uspješnice Ča, bra’e, himnička 7 ti Kaštela… i Metal lica odavno su našle mjesto u kolektivnom imaginariju putem TV ili radio postaja i tako postale obvezno štivo svima koji se namjeravaju ozbiljnije baviti sviranjem po svadbenim proslavama. Uslijedile su lucidno aranžirane Ritual, Lily i 2 U 3, koja je ujedno i koncertni kamen-međaš gdje se skreće u tradicionalnije koncipiran dio nastupa. Narodne Pila, Bajka te Desni klik, ispunjene mnoštvom minucioznih manirizama svojstvenima klapama od II. svj. rata naovamo, poslužile i kao priprema publike za tour de force koncerta gdje Tvrtko Stijena suvereno i drsko demonstrira zašto ih muzikolozi diljem Lijepe naše ali i Mitteleurope smatraju jednom od najvažnijih pojava u dalmatinskoj klapskoj pjesmi zadnje dekade. Skladbe Između 10 i 12 (mekeke), Limunada i drpanje, a pogotovo M.U P. (Maslina u pramaliće) sami su sukus dalm. klapske pjesme kojima Tvrtko Stijena  kao da vraća klapsku pjesmu tamo gdje joj je mjesto, na ulice naših malih mista, daleko od kužnog estradnog svjet(l)a.

u Lukšiću, 10. listopada
Combov gost komentator : AURELIJO Č.F.